Lungul zbor spre casa, recenzie carte, Alan Hlad“Lungul zbor spre casa”, cartea scrisa de Alan Hland, reuseste sa imprime o tusa de romantism, unei realitati dure: cea a razboiului. Cum a reusit acest scriitor sa prelucreze un episod din universul armelor si sa-l faca mai putin brutal?! Cu ajutorul unei idei stralucite si a unor personaje mai speciale. Cartea nu este doar despre cel de-al Doilea Razboi Mondial sau despre iubirea in timpul bombardamentelor. Ci mai degraba o frumoasa ofranda adusa unei armate mai putin cunoscute. Anume a celor 250.000 de porumbei. Niste minunati invingatori anonimi.

Trimisi in misiuni de transmitere de informatii, aliatii au ales aceasta modalitate ineditata, intr-o perioada in care GPS-ul nu exista iar undele radio puteau da gres. Astfel, printr-o capsula prinsa de piciorul porumbelului, mesaje codate care se refereau la intentii ale armatei naziste, ajungeau in locuri greu de patruns.

Au ramas in istorie numele unor astfel de curajosi porumbei, unul dintre ei, “G.I. JOE” fiind creditat ca cel mai remarcabil dintre ei. El a reusit salvarea vietii a cel putin 1000 de soldati britanici, in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial, in 1943.

Deoarece mi s-a parut un subiect foarte interesant, am scotocit internetul pentru alte informatii despre misiunea porumbeilor si ajutorul lor, dat in razboi. Am citit ca a fost descoperit scheletul unui porumbel – erou, pe hornul unei case. El avea prins de picior un mesaj criptat. Se pare ca fie din cauza frigului, a vantului puternic sau a extenuarii excesive, porumbelul s-a asezat pe marginea hornului si a murit din cauza fumului. O scena asemanatoare este folosinta si in “Lugul drum spre casa”, scriitorul dovedind ca este extrem de documentat in ceea ce este cunoscuta in istorie drept “Operatiunea Columba”.

Iata de ce acest razboi a fost cu adevarat mondial. Chiar si lumea animalelor a fost implicata. Desigur, a lasat in urma lui, mii si mii de povesti interesante cu vieti pierdute, destine schimbate, si lumi inversate. Un subiect pe care il puteti intalni si in „Fiica Reichului”, „Privighetoarea” sau „Iubita comandantului”, pe care vi le recomand, cu drag.

O carte cu un traseu drept, cu o poveste frumoasa care isi dozeaza cu atentie suspansul. Mi-a placut, recunosc, mai mult, in a doua jumatate. Atat in ce priveste firul narativ cat si scrierea ei. O tandra poveste de iubire dintre Susan, o eglezoaica crescuta de bunicul ei, mare iubitoare a frumoaselor inaripate si Ollie, un tanar american. Acesta din urma, isi doreste sa indeplineasca o ultima dorinta a tatalui sau, un barbat cu radacini englezesti. Dovedeste suficient curaj incat sa vanda tot ce avea acasa, pentru a se inrola in armata si de a deveni pilot RAF (Fortele Armate Britanice). La sfarsitul anilor 1940, cand trupele americane inca nu intrasera in razboi, misiunea lui era una extrem de dificila.

Iata deci, doi tineri uniti de o pasiune comuna: zborul. Privit din perspective diferite insa.

“In timp ce tunetul bombelor germane se rostogolea peste oras, a vazut-o pe fetita dormind cu masca de gaze in brate, iar papusa ii cazuse jos. Ollie a jurat in sinea lui sa ajute copila sa-si ia cerul inapoi”.

Prezenta porumbeilor, aripile si zborul lor fac deliciul acestei povesti.

Pentru cei care ocolesc intocmai cartile de dragoste, acesta in niciun caz nu este din aceasta categorie si in niciun caz, de ratat. Paginile dedicate iubirii sunt precum o poza veche, ingalbenita, a doi tineri indragostiti care au trait fericiti pana la adanci batraneti. Sunt acele poze in care decenta si tandretea se interpun intre privirile pline de pasiune susprinse de fotograf. O melodie veche care iti starneste amintiri pentru ca odata, a fost dansata cu persoana iubita. Si atat. Sunt cateva picaturi care dau culoare unui roman dedicat unei operatiuni militare.

“Porumbeii sai fusesera aruncati in razboi. Londra era distrusa de Luftwaffe. Germania urma sa atace, nu se indoia de asta. Avea nevoie de el, mai presus de orice. Tanjea dupa sprijinul si afectiunea lui. Ollie ii daduse speranta. In mijlocul celor mai negre zile, reusise sa-i incalzeasca sufletul.”

“Lungul zbor spre casa” este despre sacrificiu si despre dorinta de a parcurge un drum oricat de lung, atata timp cat el duce, acasa.

“Bazat pe povestea adevarata a Operatiunii Columba, gandita de Winston Churchill si desfasurata cu ajutorul a mii si mii de porumbei. Lungul zbor spre casa este un roman fascinant, de mare suflu epic, ce aduce un omagiu atator anonimi care au schimbat cursul isoriei” El Pais

Autor: Alan Hlad, Anul aparitei: 2020, Editura: Humanitas Fiction, Numar pagini: 364, Traducere: Rodica Stefan