Iubita comandantului, Pam Jenoff, recenzie carte“Iubita comandantului” este povestea maturizarii peste noapte a unei tinere de 19 ani, a trecerii ei bruste de la inocenta unei adolescente, la maturitate. Aproape peste noapte. Nici nu se poate altfel, cand fumul bombelor, aripa mortii si mirosul durerii se intind precum o pacla, acoperind inainte de toate, vietile oamenilor, sufletele lor si apoi abia, casele si strazile.

Nu sunt suficiente cartile care abordeaza tema celui de-al Doilea Razboi Mondial, indiferent cat de multe s-au scris. Nu ajung paginile scrise pentru a acoperi toate povestile evreilor, experientele lor, situatiile in care limita intre uman si inuman a fost trecuta. Oricat de mult as fi citit pe aceasta tema, sunt departe de a ma fi plictisit si este in continuare un subiect de interes pentru mine. Si sunt sigura, pentru multi iubitori de lectura. Pentru cei care nu au citit inca le recomand cu caldura, “Privighetoarea”, “Se numea Sarah” si “Fiica Reichului”.

In aceasta carte situatiile povestite vin din imaginatia scriitoarei Pam Jenoff dar … nu se stie niciodata. E adevarat ca este cu multa iscusinta brodata naratiunea, ca prea se intampla “ca la carte” lucrurile. Ca evenimentele sunt precum piese pe o tabla de sah si sunt asezate de o mana invizibila, totul potrivindu-se perfect. In realitate, asta e cam greu. Dar in afara de asta, este vizibila priceperea, talentul si pasiunea scriitoarei pentru acest subiect. Este de neegalat felul cum il documenteaza in detaliu dandu-i acea simplitate luminoasa, pentru ca acest roman sa se aproapie cat mai mult de realitate, de ceea ce s-a intamplat in anii razboiului.

“Iubita comandantului” este despre curaj nebun, riscuri asumate si pericol, pe care le impleteste cu o poveste de dragoste care poate ar fi fost frumoasa in alte vremuri. Sau poate, in acele vremuri, ea nici n-ar fi existat.

Emma Bau, o evreica poloneza, in varsta de 19 ani, se casatoreste cu tanarul Jacob. Cei doi au sansa de a-si trai iubirea oficializata pentru putin timp deoarece izbuncirea razboiului se produce dupa doar trei saptamani de la nunta lor.

Polonia este cucerita iar nemtii isi fac simtita prezenta si se instaleaza rapid. Jacob decide sa se alature miscarii de Rezistenta si pleaca la scurt timp, dupa aceea. Intuind pericolul la care erau expusi evreii, el isi sfatuieste sotia sa ascunda verighetele si certificatul de casatorie si sa fuga la parintii ei.

Odata ajunsa acasa, Emma constata ca acestia, impreuna cu alti multi evrei fusesera deja inchisi de nazisti in lagar si alege sa mearga la ei, constienta fiind ca o data intrata ii va fi imposibil sa iasa. Lagarul polonez nu se deosebeste in niciun fel de toate cele construite de nemti, in alte colturi ale Europei. Mizeria, lipsa mancarii, frigul, bolile si munca asidua, toate acestea sunt incercari care imping oamenii la limita supravietuirii. Unii resusesc, cei mai multi, nu.

„Cand esti in apa adanca si vrei sa ramai la suprafata, te apuci de orice lemn care-ti iese in cale si nu vrei sa vezi ca lemnul nu-i, de fapt, decat o trestie, care nu poate sa faca fata curentului puternic.”

Emma scapa de acolo intr-o noapte, ajutata de camarazii lui Jacob, sustinatori si luptatori ai Rezistentei. Cum poti insa sa ascunzi un evreu intr-o tara aflata sub dominatia nazista?! Nu poti! Si atunci, cea mai buna solutie este sa-l lasi sa umble liber pe strazi. Pentru aceasta insa a fost nevoie ca Emma sa isi schimbe identitatea, devenind Anna Lipowski, o ariana poloneza. Este primita cu bratele deschise in casa matusii sotului ei, buna doamna Krysia.

La dineul oferit de aceasta pentru a-i face intrarea asa-zisei sale nepoate in inalta societate a nazistilor, una dintre cele mai importante figuri din aramata nemtilor, comandantul Richwalder este cucerit de frumusetea Annei. In aceeasi seara ii face propunerea de a deveni asistenta sa personala, profitand de limba germana pe care fata o vorbeste la perfectie. Este de nerefuzat o asemenea propunere. Astfel ca imediat dupa ce actele au fost gata, s-au deschis usile custii leilor. Un evreu in mijlocul nazistilor. Este insa cea mai buna ocazie pentru Anna de a ajuta membrii Rezistentei si de a sustrage informatii utile acestora. Nu-i simplu dar e o chestiune de alegeri asumate.

“Intotdeuna ai de ales, Emma! Spune Krysia. Trebuie sa ne asumam raspunderea pentru faptele noastre. Doar asa putem evita sa devenim victime. Doar asa ne putem pastra demnitatea.”

Situatia devine cu atat mai complicata cu cat sentimentele comandantului pentru Anna sunt tot mai puternice si profunde. O copleseste pe tanara cu gesturi pline de tandrete si dovezi de afectiune sincera. Si pare ca se naste astfel, o iubire. Una imposibila, intre un nazist si o evreica. Desigur, dincolo de uniforma, el este doar un om. Iar Anna, o femeie nevoita sa minta clipa de clipa, sa-si ascunda identitatea si sa traiasca viata a doua femei in acelasi timp. Dar mai ales, sa profite de prezenta ei acolo, pentru a fura informatii vitale, tarii sale.

“Iubita comandantului” este o carte a emotiilor contradictorii. Plina de intrebari fara raspuns, cu multe “de ce-uri” si prea putine “deoarece”. Un parcurs al firului narativ extrem de intortocheat, cu multe situatii limita, surprinzatoare, care aluneca catre un final putin prea abrupt. Unul insa deosebit de interesant, care lasa loc imaginatiei cititorului sa-i creeze cartii, propria incheiere. Este o lectura placuta, se parcurge usor

„Iubita comandantului”  este “Un portret graitor al oamenilor impinsi in valtoarea unor situatii fara iesire.” Booklist

Autor: Pam Jenoff, Anul aparitiei: 2020, Editura: Litera, Numar pagini: 345, Traducere: Gabriela Ghircoias