Noua straini, recenzie carte,Liane Moriarty “Noua straini” este locul de intalnire pentru noua personaje cu o puternica incarcatura emotionala care au un singur lucru in comun: dorinta de a-si vindeca propriile probleme emotionale. Nodul care uneste delicat destinele lor este chiar locul unde se intalnesc, un centru de relaxare cu totul iesit din comun, denumit Tranquillum House.

Bagajele cu care vin sunt ceva mai neobisnuite: traume, experiente, frici, anxietati. Fiecare este prezent acolo pentru a remedia cate ceva.

Scriitoarea Liane Moriarty pare a desena in acest roman o linie fina intre un spatiu care seamana atat de mult cu unul real si un spatiu imaginar, propriu-zis.

Un centru de relaxare, un loc destinat satisfacerii placerilor celor care isi doresc sa apese un buton ca sa-si reseteze viata – nimic special; metodele si procedurile pe care trebuie sa le parcurga – nu au insa nimic in comun cu realul.

Parada personajelor din debutul roamanului face un start al acestuia destul de greoi. Insa, o data facand cunostinta cu fiecare dintre ele, experientele la care sunt supuse incep sa se deruleze, misterul se instaleaza iar ritmul scrierii devine unul deosebit de alert.

„Imaginati-va ca sunteti o frunza pe apa unui parau, spuse Masha. Relaxati-va si bucurati-va de calatorie. Curentul va va purta incolo si-ncoace, dar va va duce mereu inainte, acolo unde trebuie sa ajungeti.”

Personajul principal, Frances Weltry, este o scriitoare de romane de dragoste, are 52 de ani, este necasatorita, fara copii si se gaseste intr-un blocaj al inspiratiei. Lars este un avocat specializat pe divorturi, un barbat aratos si extrem de ravnit de femei, homosexual, aflat intr-un moment de cumpana al relatiei pe care o are. Napoleon, Heather si fiica lor Zoe – o familie profund incercata de viata, atunci cand fratele geaman al lui Zoe se sinucide, cu o zi inainte ca cei doi adolescenti sa implineasca 18 ani. Ei incearca o regasire a echilibrului si puterea de privi acest tragic eveniment cu curajul asumarii unor decizii care s-au dovedit a fi gresite. Tony, fost fotbalist, cu o cariera intrerupta de accidentari multiple, isi doreste o noua identitate. Ben si Jessica doi tineri casatoriti a caror viata s-a schimbat o data cu castigarea la loterie a unei sume importante de bani sunt in cautarea unei terapii de cuplu care sa ii ajute sa le salveze casnicia, fiindca nu au stiut sa se adapteze la noua situatie financiara. Carmel, mama divortata a patru copii, a cautat un loc care sa-i schimbe viziunea despre propria persoana si un mod de relaxare undeva, unde ii place “totul…absolut tot” .

O data ajunsi in locatie sunt intampinati de Masha, directoarea centrului si creatoarea regulamentului si a tuturor procedurilor pe care sunt obligati sa le urmeze cei noua. Sunt reguli stricte cu privire la alimentatie, comunicarea cu exteriorul dar si intre ei, orele de odihna, meditatie, tacere etc. Se adauga insa si alte metode care sunt mai putin comune sau „ortodoxe” si care dezvaluie imaginatia si talentele scriitoarei de a imbraca cu mister intreaga actiune a cartii. Toate acestea, pentru a le garanta ca la sfarsitul perioadei in care vor sta acolo, zece zile, vor fi persoane complet schimbate:

“In 10 zile nu veti mai fi aceeasi persoana care sunteti acum…Cand veti pleca de la Casa Tranquillum, va veti simti mai fericiti, mai sanatosi, mai usori, mai liberi…”.

Este promisiunea ferma a Mashei ca va rezolva problemele fiecaruia dintre cei “Noua straini”.

Daca va reusi sa o duca la indeplinire, cum va proceda Masha sau daca personajele vor reusi sa se incadreze si sa respecte regulemantul deosebit de ferm al locatiei, vor fi descoperite de cititor in aceasta carte plina de suspans si situatii surprinzatoare.

„Noua straini” se citeste cu sufletul la gura, de la inceput pana la sfarsit. Ea ofera cititorului o lectura relaxanta si personal, o recomand tuturor, deoarece este cu adevarat „O carte plina de un umor negru care sfideaza orice clasificare. Reuseste sa fie grozav de amuzanta si sa aiba si incarcatura emotionala in acelasi timp, dovedind ca autoarea Marilor minciuni nevinovate inca mai are multe de oferit cititorilor ei.”Bustle.

Uneori viata ta se schimba atat de incet si imperceptibil, incat nici nu observi, pana intr-o zi cand te trezesti si te gandesti: Cum am ajuns aici? Dar alteori viata se schimba intr-o clipita, printr-o fulgeratoare intorsatura fericita sau nefericita, cu consecinte absolut minunate sau tragice. Castigi la loterie. Pasesti pe o trecere de pietoni intr-un moment nepotrivit. Primesti un telefon de la o fosta iubire exact la momentul oportun. Si brusc, viata ta ia un viraj puternic intr-o cu totul alta directie.

Autor: Liane Moriarty, Anul aparitei: 2020, Editura: Trei, Numar pagini: 560, Traducere: Luminita Gavrila